Drony zažívají nebývalý boom a do budoucna se čeká, že se jejich praktické využití ještě mnohonásobně rozšíří. Drony ve vzduchu nám dávají pocit svobody. Na druhé straně se také stávají hrozbou, která ohrožuje svobodu druhých. Jsou potenciálním rizikem pro vše, co v současnosti ve vzduchu létá a létalo dávno před tím, než se drony vůbec objevily.
Drony se ve vzduchu stávají účastníky letového provozu. Na rozdíl od běžných letounů jsou však aktuálně neviditelné v mapě letového provozu. To představuje pochopitelně velké bezpečnostní riziko. Hrozí kolize nejenom s letouny, ale i s dalšími drony, které jsou pro sebe také vzájemně neviditelné.
Toto riziko se rozhodly vyřešit na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze (FIT ČVUT). Zde se realizuje unikátní výzkum s cílem udělat bezpilotní letouny bezpečnější, a tím i rozšířit jejich praktické využití. Koresponduje to s připravovanou evropskou legislativou, podle které budou muset být všechny drony ve vzduchu identifikovatelné.
V rámci výzkumu vyvinul tým studentů v čele s Ing. Lukášem Brchlem ve spolupráci s FIT ČVUT unikátní zařízení založené na moderních mobilních a satelitních technologiích. Toto zařízení, které dron činí viditelným v mapě letového provozu, nese název Dronetag. Stejný název dostal i start-up, který se zabývá vývojem malých nezávislých IoT zařízení pro drony.
Zařízení Drontag bude možné umístit na každý dron a sledovat díky němu jeho polohu v reálném čase. Komponenty systému budou tvořit webová platforma a mobilní aplikace, ve které budou moci uživatelé sledovat provoz všech dronů ve vzduchu a spravovat zařízení propojená s Drontagem. Data budou využitelná i pro další účastníky letového provozu.
Zařízení Dronetag zvyšuje bezpečnost dronů v rámci letového provozu, dělá drony chytřejší a také vzájemně propojené. Dává více možností pro praktické uplatnění dronů, např. v rámci doručování zásilek. Firma Dronetag ve spolupráci s FIT ČVUT již nyní vyvíjí i zařízení pro zavěšení předmětu na dron. „To například pro situace, kdy záchranáři potřebují v rámci záchranné operace doručit do nepřístupného terénu kritické předměty,“ vysvětluje Lukáš Brchl.
Zdroje: